www.mutw.mielec.pl

Nawigacja: MUTW » Archiwum wiadomości MUTW 2013-2015 » Mielecki Uniwersytet Trzeciego Wieku na Litwie

Mielecki Uniwersytet Trzeciego Wieku na Litwie

Drukuj PDF

Podczas Forum Trzeciego Wieku przy Forum Ekonomicznym w Krynicy we wrześniu 2013 roku nawiązane zostały kontakty pomiędzy Mieleckim Uniwersytetem Trzeciego Wieku i Stowarzyszeniem Polaków Kiejdan na Litwie.  Prężnie działające Stowarzyszenie Polaków Kiejdan organizuje corocznie Dni Kultury Polskiej na Żmudzi.

W ramach Dni Kultury Polskiej odbywa się  Festyn Kultury Polskiej „Znad Issy”, w tym roku już po raz dwunasty. Od Stowarzyszenia Polaków Kiejdan otrzymaliśmy zaproszenie do zaprezentowania w czasie festynu  chóru „ECHO” z Mieleckiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku.  Wyjazdowi chóru towarzyszyła grupa słuchaczy naszego Uniwersytetu. Łącznie z Mielca 40 osób przebywało przez 4 dni na terenie Litwy. Program pobytu na Litwie obejmował takie miejscowości jak Kowno, Kiejdany, Wilno i Troki.

W drodze na Litwę zatrzymaliśmy się w  Augustowie, gdzie mieliśmy możliwość  zwiedzić miasto i uczestniczyć w rejsie statkiem szlakiem papieskim po jeziorze. W Kownie z udziałem przewodnika zwiedzaliśmy katedrę św. Piotra i Pawła, kościół św. Trójcy, Ruiny Zamku, Ratusz, Dolinę Mickiewicza. W latach 1819-1823 w Kownie mieszkał i pracował Adam Mickiewicz. Tu napisał m.in. Grażynę.  Przed II Wojną Światową Kowno było stolicą Litwy. W roku 1993 w ramach pielgrzymki na Litwę odwiedził Kowno Papież Jan Paweł II.

W sobotę 7 czerwca cały dzień poświęciliśmy na udział w XII Festynie Kultury Polskiej „ZNAD ISSY” w Kiejdanach. Po uroczystej mszy świętej w Datnowie  udaliśmy się przed gmach samorządu Kiejdan, podziwiając występy orkiestr dętych. Kolejnym punktem programu był korowód zespołów przez starówkę Kiejdan w czasie którego przemaszerowaliśmy z flagą państwową, banerami promującymi Podkarpacie i proporczykami z godłem państwowym i herbem Miasta Mielca. Następnie w Centrum Wielokulturowym w Kiejdanach wzięliśmy udział w spotkaniu z innymi grupami biorącymi udział w festynie. W czasie spotkania nastąpiło otwarcie wystawy rysunków Artura Grottgera  i promocja tomiku wiersz „Sentymenty” autorstwa Ireny Duchowskiej - Prezes Stowarzyszenia Polaków Kiejdan, głównej organizatorki Festynu. Irena Duchowska, pedagog, poetka, działaczka polska na Litwie, niezwykle zaangażowana w walkę o tożsamość kulturową swojej ojczyzny, posiadaczka wielu odznaczeń i nagród pełniła dla nas rolę przewodnika turystycznego po Kiejdanach.

W godzinach popołudniowych uczestniczyliśmy w koncercie w amfiteatrze w parku kiejdańskim. Występ naszego chóru „ECHO” przyjęty został entuzjastycznie. Pieśni śpiewane przez nasz chór można odsłuchać na youtube pod adresem:   www.youtube.com/watch?v=EgN7pnks1xk

Zwiedzanie Wilna zaczęliśmy od wyjazdu windą na taras widokowy wieży telewizyjnej skąd rozpościera się piękny widok na całe miasto. Z udziałem przewodnika byliśmy na cmentarzu na Rosie (znajduje sie tu grób matki i serce Marszałka Józefa Piłsudskiego), w kościele  św. Piotra i Pawła, katedrze wileńskiej, przed pałacem prezydenckim i na starówce,

W drodze powrotnej z Wilna do Mielca zwiedziliśmy zamek w Trokach. Na początku XIV w Wielki Książę Litewski Giedymin przenosi stolicę Litwy do Trok budując murowany obronny zamek otoczony wałem i fosą. Obecny potężny zamek położony jest na wyspie jeziora Galwie. Wzniesiony na początku XV w. przez Witolda – syna Giedymina.

Ostatnim punktem naszej wycieczki była Sokółka, gdzie uczestniczyliśmy we mszy świętej i projekcji filmu dokumentalnego w Domu Pielgrzyma z wydarzenia eucharystycznego jakie miało miejsce w 2008 roku w miejscowym kościele p.w. Św. Antoniego Padewskiego.

Zmęczeni podróżą ale zadowoleni wróciliśmy do Mielca we wczesnych godzinach porannych 10 czerwca 2014 roku.