www.mutw.mielec.pl

Nawigacja: MUTW » Archiwum wiadomosci MUTW 2021-2022 » Wycieczka słuchaczy MUTW do Jarosławia 2022

Wycieczka słuchaczy MUTW do Jarosławia 2022

Drukuj PDF

Słuchacze Mieleckiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku 30 czerwca 2022 roku udali się na wycieczkę do Jarosławia. Wprawdzie Jarosław nie jest tak daleko od Mielca, ale okazało się, że wielu z nas nie było w tym mieście. Czas nadrobić te zaległości i naocznie poznać jego wartość.
Jarosław to miasto położone nad Sanem, na pograniczu dwóch krain geograficznych: Doliny Dolnego Sanu i Pogórza Rzeszowskiego. W średniowieczu miasto na styku wschodniej Małopolski i Rusi Halickiej.

Po spotkaniu z naszą sympatyczną przewodniczką rozpoczęliśmy zwiedzanie od Cerkwi grekokatolickiej pw. Przemienienia Pańskiego.
Wybudowana została w latach 1717-1747 roku, przebudowana w latach 1911-1912. Jest głównym ośrodkiem pielgrzymkowym polskich unitów. W cerkwi znajduje się ikona Matki boskiej Jarosławskiej, zwaną Bramą Miłosierdzia. W 1996 roku legat papieża Jana Pawła II dokonał jej koronacji koronami papieskimi.
Nieopodal ukazała nam się Kolegiata pw. Bożego Ciała.
To najstarszy pojezuicki kościół w Polsce. Powstał w latach 1580-1594 z fundacji Zofii ze Sprowy.
Do wnętrza kościoła prowadzą monumentalne drzwi projektu Stanisława Lenera przedstawiające sceny z dziejów Polski i Jarosławia. W ołtarzu głównym znajduje się obraz Matki Boskiej Śnieżnej Królowej Rodzin otoczony szczególnym kultem (ocalał z pożaru).
Tak spacerując dotarliśmy do serca Jarosławia Rynku z okazałym neo renesansowym Ratuszem pośrodku otoczonym późnorenesansowymi kamienicami (XVI i XVII w. : Orsettich, Attavantich, Rydzikowskich, Gruszewiczów i królowej Marysieńki.

W najpiękniejszej kamienicy mieszczańskiej w Polsce a mianowicie kamienicy Osettich mieści się muzeum, które oczywiście zwiedziliśmy. W pomieszczeniach kamienicy zwanych sienią dolną umieszczono ekspozycję historyczną, na piętrze zaś wnętrza mieszkalne : salonik elektyczny, jadalnia, salonik biedermeirowski, pokój panieński itp.
Najbardziej reprezentacyjnym wnętrzem jest Wielka Izba pięknie wyposażona we włoskie meble renesansowe, szafy gdańskie, monumentalną rzeźbę przedstawiającą Madonnę  z Dzieciątkiem, XVII wieczne obrazy włoskie, i flamanckie.

Znużeni spacerem i upałem znaleźliśmy ochłodę w Klasztorze Sióstr Benedyktynek. Klasztor ten został ufundowany przez księżną Annę z Kostków Ostrogską.
W klasztorze zjedliśmy pyszny obiadek, przy kawce z ciasteczkiem, rozmowach złapaliśmy trochę oddechu i zapału do zwiedzania dalszych atrakcji.
Udaliśmy się więc do jednej z najpiękniejszej świątyni jarosławskiej jaką jest Sanktuarium Matki Boskiej Bolesnej.
Wielkim bogactwem świątyni są polichromie wykonane przez Rossiego, Stroińskiego i Swacha. W ołtarzu głównym znajduje się cudowna Pieta.
W południowym ramieniu transeptu umieszczono Ołtarz Relikwii Świętych, zawierający około 200 różnych relikwii (niestety ołtarz jest w remoncie, nie mogliśmy go zobaczyć).
Cenne są tez organy firmy Rieger z 1896 roku.
W pobliżu kościoła znajduje się murowana kaplica, „Studzienka” z 1752 roku, wybudowana w miejscu, gdzie wypływa cudowne źródełko.

Na koniec zaopatrzyliśmy się w wodę ze studzienki, ochłodzili trochę i pełni wrażeń wsiedli do autobusu.
Powrót do Mielca upłynął w spokoju, upał i zmęczenie dało się we znaki, choć humor wszystkim dopisywał i satysfakcja, że podołaliśmy zrealizować cały plan wycieczki.