Walne Zebranie członków Stowarzyszenia Mielecki Uniwersytet Trzeciego Wieku w dniu 3 marca 2018 roku wybrało na III kadencję władze w składzie:
Zarząd MUTW
Elżbieta Kwiatkowska – Prezes Zarządu
Grażyna Bieniek – Wiceprezes Zarządu
Barbara Gadomska – Wiceprezes Zarządu
Janina Wiącek – skarbnik
Maria Działowska- sekretarz
Teresa Paterak – Członek Zarządu
Maria Karaś – Członek Zarządu
Elżbieta Błasiak- Członek Zarządu
Maria Sowińska - Członek Zarządu
Fryderyk Łakomy – członek Zarządu
Komisja Rewizyjna w składzie:
Feliks Czop – Przewodniczący Komisji
Renata Banaś – Z-ca Przewodniczącego
Alfred Kamiński - sekretarz
Szanowni Państwo, drodzy słuchacze, koleżanki i koledzy, kończymy III kadencję władz Stowarzyszenia Mielecki Uniwersytet Trzeciego Wieku. Była to najdłuższa kadencja działalności obecnego Zarządu ze względu na wydłużenie podjęte uchwałą Walnego Zgromadzenia MUTW w 2019r. o zmianie statutu, mocą której wydłużono kadencję z 3 lat do 4 lat. Dodatkowo, z przyczyn od nas niezależnych, wydłużona została o kolejne 3 miesiące ze względu na trwającą pandemię w czasie której nie moglibyśmy zgromadzić się w odpowiedniej ilości wymaganej statutowo, a przepisy tarczy antykryzysowej 4.0 Art. 25a umożliwiały przedłużenie kadencji.
Tak więc obecny Zarząd działał 4 lata i 3 miesiące. Była to najdłuższa w historii działalności Uniwersytetu kadencja, dodatkowo nietypowa, trudna z powodu konieczności okresowego zawieszania spowodowana pandemią, a tym samym trudność w realizacji założonych zadań.
Działalność poszczególnych sekcji zainteresowań odbywała się z wiadomych przyczyn w ograniczonym zakresie w latach 2020 i 2021.
Pomimo przerw w spotkaniach Zarząd pełnił swoje funkcje na bieżąco, pełniliśmy dyżury, przekazywaliśmy niezbędne , ważne informacje na naszą stronę i na tablice.
Przez całą kadencję Zarząd pracował społecznie, tak jak w czasie poprzednich kadencji.
A oto ważniejsze dokonania w okresie I kadencji działalności zarządu MUTW jako stowarzyszenia:
Stan liczbowy członków Stowarzyszenia MUTW w trakcie trwania kadencji przedstawiał się następująco:
O2.03.2018, początek kadencji - 380 członków zwyczajnych i 3 honorowych
31.12.2021 - 412 członków zwyczajnych i 5 honorowych
Aktualnie stan członków na dzień dzisiejszy to: 422 członków zwyczajnych i 5 honorowych
Mielecki Uniwersytet Trzeciego Wieku realizuje podstawowe cele poprzez:
1. Działalność edukacyjna
Podstawowa nasza działalność to działalność edukacyjna, którą kontynuujemy w postaci cotygodniowych wykładów o różnej tematyce. W czasie III kadencji odbyliśmy w sumie 98 wykładów. Organizowane były również wykłady wyjazdowe: w 2019 1 wykład otwarty na AGH w Krakowie. Dwa wyjazdy na Senioriadę w 2019 i 2021, podczas których słuchacze uczestniczyli w kilku panelach tematycznych.
Przerwę pandemiczną staraliśmy się nadrobić skracając okres wakacyjny do 1 miesiąca po poluzowaniu obostrzeń, w roku 2021.
W ramach działalności edukacyjnej prowadzimy kursy języków obcych: angielski, niemiecki i rosyjski.
Począwszy od roku 2019 dużym zainteresowaniem cieszą się wszelkie kursy komputerowe. W kursie organizowanym przez Gminę Miejską Mielec w ramach projektu „w sieci bez barier” uczestniczyło w sumie 43 osoby.
W roku 2021 po częściowym poluzowaniu obostrzeń wykorzystaliśmy wiele ofert złożonych w ramach projektów przez zewnętrzne stowarzyszenia, finansowane w większości ze środków unijnych, ministerstwa pracy i polityki społecznej.
W sumie z kursów komputerowych skorzystało ponad 60 słuchaczy.
Aktualnie trwa kolejny kurs dla 24 osób.
2. Działalność w zakresie kultury
W ramach tej działalności Zarząd organizował liczne wyjazdy na koncerty, spektakle teatralne. W sumie w czasie III kadencji zorganizowano 20 wyjazdów kulturalnych.
Oprócz organizowanych wyjazdów ,w tym obszarze aktywnie działają grupy artystyczne:
Grupa teatralno-kabaretowa Senior Show - 41 występów
Chór Echo - 43 występy
Formacja Taneczna Gracja – 62 występy
W bieżącym roku udało nam się reaktywować grupę artystyczną i rękodzieła, gdzie powstają dzieła prezentowane na bieżąco naszym słuchaczom.
Również w bieżącym roku nową nazwę przyjęła sekcja literacka, na „sekcja miłośników kultury i sztuki , z nowymi założeniami.
3. Działalność turystyczna
W czasie III kadencji zorganizowaliśmy 19 wycieczek. W latach przed pandemią corocznie organizowaliśmy ok 8 wycieczek, natomiast w czasie pandemii o połowę mniej z przyczyn oczywistych. Aktualnie nadrabiamy, już jesteśmy po 2 wycieczkach.
4. Promocja zdrowia i zdrowego stylu życia
W ramach tej działalność coraz mocniej zwiększamy aktywność fizyczną słuchaczy.
Są to zajęcia:
- Nordic - walking – bardzo duże zainteresowanie słuchaczy
- tenis stołowy - od 2018 w okresach kiedy były lub są dostępne stoły tenisowe w ZST, grupa spotyka się cotygodniowo na rozgrywkach tenisa.
- gimnastyka rekreacyjna- to wciąż rodzaj aktywności cieszący się największym zainteresowaniem pod czujnym okiem wolontariusza Adama. Słuchacze ćwiczą 2 razy w tygodniu w sali gimnastycznej klubu sportowego. Jest to grupa niekiedy do 90 osób.
- gimnastyka korekcyjna- kolejna aktywność fizyczna odbywająca się pod okiem profesjonalnej fizjoterapeutki 2 x w tygodniu i ciesząca się dużym zainteresowaniem.
- wyjazdy na baseny mineralne do Solca Zdroju i Latoszyna.
Zorganizowaliśmy w sumie ponad 10 wyjazdów.
- sekcja rowerowa – aktywna nieustannie praktycznie przez cały rok i bez przerw na pandemię ze względu na rodzaj aktywności na powietrzu
- sekcja ogrodnicza- aktywność w ogrodzie, na powietrzu, spotkania na działkach, integracja, wymiana nasion i sadzonek nie tylko w grupie ogrodniczej lecz wszystkich słuchaczy, głównie przed wykładami.
Do aktywności fizycznej należy zaliczyć pikniki, rajdy, spartakiady jakie odbywały się na wyjazdach, w których MUTW brał udział w każdym roku gdy nie było pandemii.
5. Integracja i pomoc koleżeńska, wolontariat
- Spotkania integracyjne organizowaliśmy kilka razy w roku z ograniczeniem w roku 2020 i 2021.Podczas tych spotkań słuchacze bawią się świetnie i cieszą się dużym zainteresowanie
- Pomoc koleżeńska na bieżąco czuwa nad słuchaczami, którzy wymagają wsparcia, pomocy w załatwianiu podstawowych spraw, Odwiedzają, rozmawiają telefonicznie, załatwiają wiele spraw prywatnych potrzebującym słuchaczom. Dodatkowo z okazji świąt odwiedzają z życzeniami. Pomoc przy organizacji spotkania 80+. Wsparcie przy organizacji spotkań integracyjnych.
- Wolontariat – szczególnie zaangażowanie w organizowaniu corocznej, szlachetnej paczki.
Nasi słuchacze na początku pandemii włączyli się spontanicznie w szycie maseczek dla szpitala w 2020r. Uczestniczyliśmy w akcji Gaszyn Challange , wspierając chore dzieci.
Aktualnie odbywa się duża pomoc w zakresie Mielec dla Ukrainy, zarówno finansowa, rzeczowa , jak i bezpośrednia w punkcie humanitarnym.
Obszerne, szczegółowe informacje z działalności Zarządu w poszczególnych latach były prezentowane na zebraniach sprawozdawczych.
6.Działalność na rzecz pozyskiwania środków:
W latach 2018-2021 ze źródeł zewnętrznych pozyskiwano środki na wsparcie realizacji zadań publicznych w ramach ogłaszanych konkursów:
- z gminy Miejskiej w Mielcu na zadanie pod nazwą „Działania na rzecz aktywizacji intelektualnej i społecznej osób starszych” coroczne wsparcie Gminy Miejskiej Mielec.
- na III i IV Mieleckie Dni Seniora organizowane wspólnie z Mielecką Radą Seniorów, konkurs grantowy
- na spotkanie słuchaczy 80+ - mały grant
- pozyskane środki od sponsorów na organizowane dni seniora oraz na jubileusze grup artystycznych 2022.
7. W zakresie działalności organizacyjnej:
- uzyskaliśmy zgodę na korzystanie z większej Sali wykładowej ( nr 3), poprzednio nr 1 ( do 2018) miała tylko 90 miejsc, aktualnie to 250 w normalnych warunkach.
- nowe warunki lokalowe w Centrum Integracji Organizacji Pozarządowych, które Gmina Miejska Mielec udostępniła nam od 15 września ubiegłego roku. Rozwiązane zostały problemy lokalowe z jakimi borykaliśmy się. Odbywają się tam większość zajęć .
Centrum Integracji Organizacji Pozarządowych- duże osiągnięcie w zakresie lokalowym. Mamy swoje miejsce, mamy gdzie planować zajęcia, spotykać się, ćwiczyć, rozwijać niektóre pasje, współpracować z młodszymi pokoleniami i innymi stowarzyszeniami.
- reaktywacja sekcji artystycznej
- wzmożone kursy komputerowe
- pozyskanie sprzętu od sponsora ( rzutnik, sprzęt nagłaśniający)
- prowadzimy stronę internetową, jesteśmy na Facebook, gdzie zamieszczamy wszelkie bieżące informacje .
- dodatkowo umieszczane są relacje z zajęć w Centrum Integracji Organizacji Pozarządowych na Facebook, za pośrednictwem grupy młodzieży z doradczynią prezydenta ds. młodzieży z którymi nawiązaliśmy współpracę.
Nadal nie udało się utworzyć zespołu zadaniowego , którego celem byłoby pozyskiwanie środków finansowych na działalność statutową, głównie w ramach konkursów grantowych.
Tak więc zadanie to spoczywało wyłącznie w obecnej kadencji na Prezesie, co jest bardzo trudne . Nowe wyzwanie przed nowym Zarządem.
Prezes Zarządu
Elżbieta Kwiatkowska